تولید پارچه های پنبه ای سفید الیاف طبیعی

پارچه های پنبه ای سفید انواع تولیدات الیاف های طبیعی بهترین و پرمصرف ترین پارچه در ایران و دیگر کشور ها بوده و اهمیت زیادی دارد. از پارچه های پنبه ای سفید تولید شده در موارد مختلف نیز استفاده می شود.
از بین گیاهانی که برای تولید الیاف های طبیعی به کار می رود پنبه مهمترین و عمده ترین آن ها می باشد و طرفداران زیادی در سرتا سر جهان خواستار تهیه پوشاک و پارچه های تولیدی آن هستند. بیش از 3 هزار سال است که بشریت از پنبه برای تولید پوشاک و پارچه استفاده می کند.
در گذشته های خیلی دور فقط افراد ثروت مند می توانستند آن را تهیه کنند زیرا قیمت این محصول بسیار بالا بوده و همه مردم نمی توانستند آن را تهیه کنند. پنبه روی گیاهی با ارتفاع 3 تا 4 پا می روید و به شکل شکوفه های سفید مایل به رنگ زرد است. شش تا نه هفته ظول می کشد تا غوزه برسد و در آن زمان است که قهوه ای رنگ می شود و الیاف سفید پنبه از داخل آن ها بیرون می آید.الیاف پنبه حرارت بدن را به بیرون انتقال می دهند و باعث پتیین آمدن دمای بدن می شود و در انسان احساس راحتی، خنکی و آرامش به وجود می آید. جنس این پارچه ها به گونه ای است که به راحتی لکه از رویش پاک شده و شسته می شود همچنین در برابر سایش مقاوم است. این پارچه ها در ایران به پارچه های نخی معروف می باشند.
انواع پارچه های پنبه ای سفید:

  • چیت: پارچه ای است که معمولا نقش گل های کوچک و بزرگ روی آن ها است
  • کرباس: دارای بافت درشتی می باشد و رنگ آن سفید است و معمولا در روستاها برای دوخت لباس و همچنین برای کفن استفاده می شود
  • چلوار: پارچه آهار دار سفیدی است که برای رو بالشتی، ملحفه و… استفاده می شود

منبع: پوشاک ایرانی