تولید الیاف طبیعی و پارچه

از الیاف طبیعی امروزه بسیار در صنعت نساجی استفاده می شود و پارچه های تولیدی این محصول بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. برای نگهداری و شست و شوی این پارچه ها روش های متنوع و ختصی وجود دارد.
الیاف طبیعی از مواد طبیعی تهیه می شوند و در ماهیت آن ها هیچ گونه تغییری داده نمی شود در صورتی که در الیاف مصنوعی این گونه نبوده و آن ها را طی یک عملیات خاص تولید می کنند. الیاف ها در انواع گیاهی (گیاهانی مثل: کنف، متان، پنبه، بامبو و…) و حیوانی (از پوست و مو حیواناتی مثل: خرگوش، گوسفند، بز و…) وجود دارد.
الیاف پلی استر به منظور تولید انواع پارچه استفاده می شود. الیاف تولیدی به دسته مصنوعی (دخالت انسان در ساخت وشکل گیری آن) و الیاف طبیعی (استفاده از مواد طبیعیبدون تغییر) تقسیم می شوند. برخی از الیاف ها و پارچه های تولیدی و رئش های نگهدار از آن ها عبارتند از:
الیاف پنبه که به واسطه عمل ریسندگی تولید پارچه پنبه ای می کند، روش نگهداری آن: تا زمانی که مرطوب است آن را در هوای آزاد قرار دهید زیرا عرق و بوی بدن فرد را در خود نگه می دارد. برای شستن آن از آب گرم صابون استفاده شود، توصیه می شود این لباس ها در سایه خشک شوند تا رنگ آن ها بر اثر تابش آفتاب نرود و به آن آسیب نرسد
الیاف نایلون که به واسطه عمل ریسندگی تولید پارچه ابریشمی می کند، روش نگهداری آن: این پارچه ها بسیار حساس اند و شستن آن ها بهتر است از آب ملایم و صابون استفاده شود. بهتر است آن را بعد از آب کشی در پارچه حوله ای تمیز بپیچیم تا کمی خشک شود.این پارچه در برابر نور خورشید بسیار حساس است
الیاف کتان که به واسطه عمل ریسندگی تولید پارچه کتان می کند، روش نگهداری آن: این پارچه آب را در خود جدب می کند، روش شستن این پارچه آسان است و می توان آن را با آب و وماد شوینده به راحتی شست و آب کشی کرد.

الیاف های طبیعی دیگر نیز هستند که از آن ها برای تولید پارچه در صنعت نساجی استفاده شده و انواع پوشاک و لوازم مورد نیاز را تهیه می کنند و در اختیار مشتریان قرار می دهند.