الیاف طبیعی پنبه گیاهی معدنی

الیاف طبیعی پنبه بسیار نرم و لطیف می باشد. تولید و کشت پنبه در ایران مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل می باشد، که پنبه ای با الیاف کوتاه برای تهیه لباس سربازان هخامنشی استفاده شده است .

بیشترین پنبه در ساوه و شوشتر کشت و تولید شده است. تولید پنبه تا به امروز ادامه داشته و استفاده های فراوانی در تولید پوشاک و مصارف صنعتی و غیره نیز دارد.

الیاف طبیعی پنبه گیاهی معدنی که منشا آن طبیعی است، و به سه صورت گیاهی، حیوانی و معدنی می باشد. الیاف گیاهی مانند: پنبه که الیاف آن، از دانه پنبه و کتان و کنف، که الیاف آن از ساقه و نارگیل که الیاف آن، به دست می آید.

الیاف حیوانی که از پشم و مو و غیره که از حیواناتی مثل: گوسفند، بز و کرم ابریشم و غیره می باشد. الیاف معدنی که بیشتر مصرف صنعتی دارد و شامل: الیاف آلی و الیاف شیشه ای، الیاف فولادی ، الیاف پنبه نسوز یا پنبه کوهی می باشد، که الیاف پنبه نسوز یا همان آزبست به دلیل معدنی بودن آن منشاء طبیعی دارند، که در لباس های آتش نشان ها کاربرد دارد.

الیاف مصنوعی، الیافی هستند که در طبیعت وجود نداشته و با توجه به شیوه های خاصی در کارخانه ها تولید می شوند، مانند: الیاف ویسکوز ، الیاف سلولزی، پلی اتیلن ، آکریلیک و غیره می باشد. پنبه یک الیاف گیاهی یا معدنی گیاهی است که به خاطر ویژگی های خاصی که دارد، از جمله : جذب رطوبت و استحکام، کاربردهای فراوانی دارد، مانند :صنعت پوشاک دارد.

گیاه پنبه دارای گل‌هایی به رنگ صورتی، سفید و زرد می باشد، پنبه همان میوه گیاه است که الیاف در سطح دانه ها بوده و به آن غوزه می گویند.چیدن پنبه به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. ماشین های مخصوص چیدن پنبه الیاف را از دانه های پنبه جدا می کند، ولی در روش دستی این کار توسط کارگر انجام می شود. روش ماشینی در کشورهای پیشرفته و روش دستی در کشورهای در حال توسعه انجام می شود و بعد از آن الیاف را به صورت فشرده در آورده و بسته بندی کرده و به کارخانه های ریسندگی فرستاده می شود.

طول و ظرافتی که الیاف پنبه دارند، نشان دهنده کیفیت آن است،که هرچه بلند تر و ظریف تر باشد کیفیت بهتری دارد. ویژگی های الیاف پنبه شامل جذب رطوبت بالا، نرمی و لطافت بسیار زیاد،مقاومت بالا در برابر درجه حرارت و غیره می باشد. پنبه در درجه حرارت بالا مانند ۱۲۰ درجه سانتیگراد رنگ پنبه زرد و در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد پنبه تجزیه خواهد شد.

الیاف پنبه از نمای نزدیک دارای پیچ و تاب بسیار است و به شکل لوبیا می باشد. از جمله موارد استفاده از پنبه علاوه بر پوشاک، لباس زیر، ملحفه، حوله، تور ماهیگیری و طناب های مخصوص در چادر صحرایی و غیر استفاده می شود. انواع پارچه هایی که در آن پنبه به کار می رود شامل: متقال، چیت، پنبه ای و غیره است.

جهت نگهداری از پارچه‌های پنبه‌ای باید به نکاتی توجه کرد، که شامل: پارچه های پنبه ای را با دست یا ماشین می توان شست و می‌توان از صابون یا پودر شوینده استفاده کرد و در دمای بالا هم قابلیت شست وشو دارد. پارچه های پنبه ای را باید قبل از دوخت شست، زیرا آبرفت دارد و استفاده از مواد سفید کننده برای پارچه های پنبه ای مشکلی ندارد.

به علت نرم بودن بسیار پارچه‌های پنبه‌ای چروک می شوند و حتما نیاز به اتوکشی دارد.پارچه های پنبه ای در مقابل عوامل طبیعی از جمله: نور خورشید استحکام خود را از دست داده و رنگ آن زرد می شود و حتماً باید در جای خشک نگهداری شود تا مانع رشد کپک و قارچ شود.

الیاف پنبه به خاطر نرمی و لطافت و طبیعی و ارگانیک بودن بسیاری که دارد، برای پوشاک به خصوص لباس زیر بسیار مناسب می باشد، همچنین به دلیل استحکام بالا و جذب آب که ۵۰ برابر حجم خود را جذب می کند. الیاف پنبه که طبیعی و ارگانیک است و لباس های تولید آن لباس را لباس زیر پنبه ای می گویند.

پنبه با توجه به خصوصیاتی نسبت به دیگر الیاف که مصنوعی می باشند، طرفداران بسیار زیادی دارد و همچنین لباس های نخی که خصوصیات خوبی دارند از جمله: سبکی نرمی و لطافت از الیاف پنبه تولید می شوند.

الیاف طبیعی پنبه گیاهی معدنی

فروش الیاف طبیعی

فروش الیاف طبیعی فروش الیاف طبیعی مانند پنبه با توجه به نوع آن که از الیاف با طول کوتاه باشد یا با طول بلند بسیار متفاوت است، زیرا الیاف پنبه با طول کوتاه کیفیت بسیار بیشتری و بهتری دارد. الیاف پنبه دارای طول هایی که از دو سانتی متر شروع و تا ۶ سانتی متر می باشد.

تولید لباس های زیر از الیاف با طول بیشتر استفاده می کنند، تا کیفیت آن بهتر باشد، دور تاب کمتری داشته و پارچه بعد از شستشو فرم آن تغییر نمی کند. ولی در صورتی که از الیاف با طول کوتاه در تولید لباس پنبه ای استفاده شود دور تاب بیشتری خواهد داشت، در این صورت کیفیت آن پایین آمده و پارچه بعد از شستشو حالت خود را از دست میدهد و خیلی زود چروک می شود.

تارهای الیاف پنبه بسیار نازک است، حتی از از موی سر هم نازک تر می باشد، ولی استحکام بسیار بالایی دارند. این الیاف رنگ های خاکستری خیلی روشن و سفید می باشد و از این الیاف برای تولید نخ استفاده می شود.الیاف پنبه در صورتی که مرطوب شود همچنان محکم باقی می ماند و با رنگ شیمیایی به آسانی رنگ می گیرد.پارچه های پنبه علاوه بر لباس نازک و خنک مثل لباس زیر، در تولید لباس های بسیار محکم مانند : در تولید لباس جین نیز استفاده می‌شود.

علت طبیعی و ارگانیک بودن پارچه های پنبه و جذب بسیار بالای آب، لباس های زیر مانند حوله عمل کرده و با جذب بالای آب مانع مانع تولید باکتری و قارچ می شود. با این لباس ها پوست به راحتی تنفس می کند.پارچه های پنبه ای عایق در برابر سرما و گرما می باشد، بنابراین در هر فصل استفاده از آن مناسب است و چون از الیاف طبیعی برای تولید این پارچه ها استفاده شده است و به پوست آسیبی نمی‌رساند. لکه های ایجاد شده روی پارچه های پنبه به راحتی پاک می شود.

با توجه به مزایای فراوانی که استفاده از پارچه های پنبه ای دارد، معایبی نیز از جمله: آبرفت پارچه که در زمان خرید باید به آن توجه کرد و نیازمند اتوکشی می باشد و حتماً باید در معرض نور خورشید خشک شوند تا میکروب زدایی شود.